Powered By Blogger

Sider

søndag 28. mars 2010

Rapport 15-19

I forlengelsen av forrige innlegg er det ikke tvil om at refleksjon og en grundig gjennomgang av prosjekter er viktig for å lære hva som har fungert godt, hva som må endres og hva som må forbedres.  Rapport 15-19 er nå ferdig.  Det vil si vår del av prosjektet er ferdig.  Nå er det BA sin tur, de skal sortere gjennom alt innkommet stoff fra elever ved ulike videregående skoler i Hordaland, vurdere og publisere.
    Lærerne skal nå sette seg sammen og vurdere arbeidet til elevene, både det de har gjort, det de ikke har gjort, gruppesamarbeid, kreativitet i både design og stoffinnhenting og tilslutt tekst-utarbeidelse.  Ergo, så gjenstår en del.  Men elevenes jobb er gjort, og da blir spørsmålene mange: har de lært noe, og hvis så - hva?  Har de jobbet godt utifra kriteriene for oppgaven og tidsrammen de fikk?  Har de samarbeidet innad i gruppene og hvordan har dette samarbeidet fungert?  Har de brukt friheten de hadde til å jobbe selvstendig og kreativt eller har friheten ført til dødtid som ikke har bidratt til prosjektet?  Eller, sagt på en annen måte, har elevene utvist selvdisiplin?  Selvdisiplin, kreativitet, utholdenhet og ståpåvilje er tross alt et av de viktigste kravene til dagens arbeidstakere innen mediebransjen.  For, skal vi tro NAV sine prognoser for behovet for medieutdannete arbeidstakere så er den stadig synkende og da er det de beste, de mest kreative, de som er villig til å "gå den ekstra milen", som det heter så fint, som har sjansen til å lykkes.  Akkurat slik det er i de fleste yrker:-)  Og, da tenker jeg som lærer at det må være en av mine viktigste oppgaver, det å lære fra meg at det nytter å stå på.  Det nytter å tenke nytt.  Det nytter å ta sjanser.  Det nytter å gjøre en ekstra innsats.  Det nytter å levere innenfor fristen.  Det nytter å levere alle deler av en oppgave.  Det nytter å prøve!!!
Dersom vi husker på disse prinsippene selv og deretter fokuserer på å lære dem fra oss vil vi kanskje se en elevinnsats litt mer preget av konkurranse - et instinkt som ikke bør få frie tøyler men som sannelig kan bidra til å skjerpe våre sanser og vår selvinnsikt.
    Nok sagt, tilbake til evalueringsrunden som nå står foran oss lærere.  Ikke bare skal elevenes innsats og bidrag evalueres, men også vår egen veiledning av elevenes arbeid, fremdrift, ideer osv.  Har arbeidsoppgavene, oppgaveteksten og arbeidsmetoder blitt framstilt tydelige  Har elevene hatt reelle muligheter til å gjennomføre oppgavene?  Her må elevenes meninger frem - og sammen med våre egne erfaringer og synspunkter får vi evaluere vår egen og elevenes innsats.  Deretter, bør våre elevers resultater ses i sammenheng med andre skolers elever og hva de har fått til i den tiden de har jobbet med oppgaven.  Bare slik kan vi vite om vår fremgangsmåte har vært lærerik, effektiv og verdig en gjentakelse.
       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar