Powered By Blogger

Sider

torsdag 18. mars 2010

Ny bloggoppgave...

...så for meg en liten skjør blomst som sprengte seg gjennom en sprekk i asfalten.  Vet ikke om det er årstiden som er inspirasjon; har tenkt litt på at under all den snøen vi har utenfor holder våren på å spire seg fram uansett og "bildet" av en blomst som sprenger seg fram er blitt liggende i bakhodet mitt de siste dagene.

Med dette som utgangspunkt så jeg for meg at neste bloggoppgave kunne ha dette med "kontraster" som utgangspunkt.  Ikke nødvendigvis kontrastene vi tenker på innenfor foto, men mer kontrastene innenfor tematikken rundt det vi fotograferer.  Vi har visse forventinger til hva som passer sammen, så hva hvis vi fotograferte 2 hender som spiller piano, men den ene er svart og den ande hvit?  Forventningene våre blir "overrumplet".

Dermed ble oppgaven som følger:  ta et foto som fremhever 2 kontraster i tematisk forstand.  Jeg ble inspirert av et bilde jeg fant på nettet der noen hadde tatt en "gammeldags" telefonledning...vi husker dem...den spagettikrøllete ledningen som hang fra røret til mottakeren?...min mor har en slik ennå, men de fleste har vel gått over til trådløs etterhvert.  Ihvertfall...fotografen hadde lagt ledningen oppi en spiseskje og laget litt damprøyk i bakgrunnen. Voila!...kontrast, metafor, kunst..kall det hva du vi, men kreativt var det ihvertfall.  OG, det er jo hele poenget!  Kreativitet innenfor mediefaget.  Så, jeg håper oppgaven faller i smak hos elevene og gleder meg til mange kreative innspill og reflekterende innlegg på bloggene de neste dagene!

2 kommentarer:

  1. Virker som om jeg er den eneste som har fått med meg denne oppgaven, men har problemer med å få lastet opp bildet!

    Går det greit om jeg bruker et bilde jeg har tatt før som passer til oppgaven?

    SvarSlett
  2. Dette var ikke en oppgave dere har fått ennå. Det er 1MKB som har hatt den.

    SvarSlett